Kaupan alalla eniten epäluotettavia kumppaneita - kunnollinen HR-partneri auttaa uhkien taklaamisessa

Keskuskauppakamarin ja Helsingin seudun kauppakamarin tekemästä tuoreesta selvityksestä ilmenee, että kaupan alalla toimiva yritys törmää todennäköisimmin epäluotettavaan yhteistyökumppaniin. Yritysten rikosturvallisuus 2017 - riskit ja niiden hallinta -selvityksen mukaan jopa 40 prosenttia kaupan alan yrityksistä raportoi huonoista kokemuksista yhteistyötahojen kanssa.

Yritysten rikosturvallisuus 2017 on neljäs aihepiiriin liittyvä selvitys, edelliset raportit on julkaistu vuosina 2012, 2008 ja 2005. Aiemmilla mittauskerroilla rakennusala on johtanut tilastoja epäluotettavien kumppanien määrästä kaupan alan sijaan.

Tutkimuksen mukaan yrityksiin kohdistuvat rikosriskit ovat selvässä kasvussa. Ne ovat myös muuttuneet ja vaativat uusia torjuntatapoja. StaffPointin kaupan alan toimialajohtaja Minna Arneal uskoo, että muun muassa uusien maksutapojen yleistyminen ja digitalisaation lisääntyminen on tuonut erityisesti kaupan alalle uudenlaisia, esimerkiksi tietosuojaan liittyviä, uhkia.

"Henkilökunnan väärinkäytöksiä tutkitaan ja selvitetään nykyään tarkemmin ja paremmin, aikaisemmin niitä ei välttämättä tunnistettu. Selvityksessä mainittiin lisäksi, että jonkin aikaa näpistysten sakkorangaistuksia ei muunnettu vankeusrangaistuksiksi. Tämä lisäsi näpistyksiä ja turhautti kauppiaita. Ehkä kaikkien näiden asioiden yhteissumma vaikuttaa siihen, että olo koetaan turvattomammaksi", Arneal tiivistää.

Henkilöstöalan palveluyritykseltä apua toiminnan turvaamiseen

StaffPointin kaltaisten henkilöstöalan palveluyritysten ydinosaamiseen kuuluu mahdollisten riskien tehokas tunnistaminen. Siinä missä erilaisia turvallisuusuhkia on paljon, myös keinoja niiden ennakoimiseksi löytyy entistä enemmän. Luotettavasta HR-kumppanista voi olla yritykselle paljon hyötyä toiminnan turvaamisessa.

Kaupan alalla toimii tyypillisesti paljon osa-aikaisia työntekijöitä ja eri palveluntarjoajia. Tavaran, tiedon ja rahankäsittelyn tuleekin olla siksi tarkkaan valvottua ja dokumentoitua.

"StaffPoint on henkilöstöpalvelualan auktorisoitu jäsenyritys ja sitoutunut noudattamaan henkilöstöpalvelualan yleisiä sääntöjä. Lisäksi StaffPoint on laatinut omat käytännesäännöt (code of conduct) ja kouluttanut henkilöstön toimimaan niiden mukaisesti", Arneal kertoo.

Koska toimimme nimenomaan henkilöstön kanssa haasteet näkyvät meillä yleisimmin yksittäisen työntekijän epärehellisyytenä; esimerkiksi myyntitulosten vääristely bonusten maksua varten, kassa- ja pullokuittiväärinkäytökset sekä rahan varastaminen kassasta ovat lisääntyneet.

StaffPoint tarkistaa aina kaikilta rekrytoimiltaan työntekijöiltä edellisten työnantajien suositukset. Lisäksi turvaselvitykset, huumetestit ja luottotietojen tarkistukset tehdään tarvittaessa.

Haasteiden ennakoiminen ensisijaisen tärkeää

HR-kumppanilla onkin Arnealin mukaan tärkeä rooli turvallisuushaasteiden ennakoinnissa. Siksi yhteistyökumppanin valinnassa kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti auktorisointiin ja siihen, että tilaajavastuulain mukaiset velvoitteet on hoidettu.
Tämän lisäksi on hyvä pyytää kuvaus yhteistyön prosesseista ja yrityksen käytännesäännöistä, joihin kumppani on sitoutunut.

"Teemme yhteistyötä monien yritysten kanssa ja toimintaamme on auditoinut ulkopuolinen taho useasti. Auditointien avulla olemme löytäneet tärkeitä kehityskohteita ja niiden myötä olemme hioneet prosessimme viimeisen päälle", Arneal summaa.

Yritysten rikosturvallisuus 2017 -selvitys perustuu 762 yritysjohtajan vastauksiin. Voit lukea selvityksen kokonaisuudessaan täältä.